Manzara fotoğrafları en sevilen ve en çok uygulanan temalar arasındadır. Güzel bir manzara gördüğümüzde deklanşöre basmayanımız neredeyse yok gibidir. Doğal ve kültürel varlıkların meydana getirdiği dağlar, göller, akarsular, ormanlar, çayırlar gibi canlı ve cansız öğeler manzara fotoğraflarının ana konusudur. Durağan manzara fotoğraflarına konu olan öğeler, örneğin bir göl ya da ovaya serpiştirilmiş birkaç ev çevresindeki orman ve geri plandaki dağ siluetliyle tam bir doğal peyzajdır. Genellikle bireyler ve hayvanlar oldukça küçük ve ölçek olarak kullanılır. İyi gezi fotoğrafları bir yerde yaşanan deneyimle ilgilidir. Yalnızca manzarayı değil orayla bütünleşen insanı da yansıtır. Manzara aynı zamanda öykünün yaşandığı fondur. İnsanı fotoğraflamak güzel bir dağ görüntüsü çekmekten daha ilginç olabilir.
Manzara fotoğrafı çekerken ön plandaki öğeleri abartarak büyütmek ve perspektifi sonsuza doğru uzatmak isterseniz geniş açılı objektifler amacınıza uygun olacaktır. Genel görünüşten bazı öğeleri çerçeve dışında bırakarak manzaranın bir bölümü ile kompozisyon yapacaksanız teleobjektife işiniz düşecektir. Uzun odaklı tele objektiflerin perspektifi daraltma, nesneleri istifleme özelliğinden faydalanarak ilginç peyzajlar çıkarabilirsiniz. Manzara fotoğrafçılığı aynı zamanda en yanıltıcı olanlardır. Gezi dönüşü baktığınızda çoğu manzara fotoğrafınız sıradan görünebilir. Sizi orada kucaklayan tüm unsurlar, çerçevenin içindedir ancak yine de fotoğraf sizi gerçek manzaranın kavradığı gibi kavrayamaz. Gerçek yaşamda bizi etkileyen yalnızca görsel unsurlar değildir. Yaşadıklarımız, işittiğimiz seslerin (hışırtılar, yankılar, kuş, dere), suların ya da şelalenin akışı, duyduğumuz kokuların, yüzümüze çarpan rüzgarın eşlik ettiği vb. bütünsel bir deneyimdir. Önemli olan aynı bütünlüğü fotoğraf karesi içinde iki boyutlu olarak yansıtabilmektir. Sahnenin kalbini ve ruhunu yakalamak konusunda pek çok fotoğrafçı hayal kırıklığına uğrayabilir. Doğanın görkemli görüntüsü için özel doğa koşullarını ve uygun ışığı beklemek zorunda kalabilirsiniz.
FARKLI AÇILAR Kullanabileceğiniz grafik unsurlara da bir göz atın. Kayalarla kaplı bir kıyı, rüzgârlı bir nehir, iki yanı ağaçlarla sıralı yol, çarpıcı bir gölge, derin bir uçurum gibi farklı kompozisyonlar yakalamak için tepelere tırmanmaktan, suya girmekten, yere yatıp kirlenmekten kaçınmayın.
UFUK ÇİZGİSİNE DİKKAT Fotoğrafa yeni başlayanların yaptığı sık hatalardan biri de, ufuk çizgisini ortaya yerleştirmektir. Orta hizadaki çizgi kompozisyonu tam ortadan ikiye böler ve durağan, sıkıcı bir görüntüye yol açar. Yüzeyi yatayda üç eşit parçaya bölün ve görüntünüzü üst ya da alt hayali çizgilere yerleştirin!
DOĞA Erken kalkın geç dönün, doğanın ruh hali çoktur hepsini öğrenin.
DİKEY ÇERÇEVE Fotoğraflar genelde yatay çekiliyor. Manzaralar geniş ve yatay olsalar da dikey kompozisyonları denemeyi ihmal etmeyin. Kapaklar başta olmak üzere dergi ya da kitap tasarımlarında dikey çerçeveler daha çok tercih edilir.
Akdamar Adasa, Van f/9 1/320 sn. ISO-200 -1 adım 45 mm
Maçahel, Artvin f/2.8 1/1500 sn. ISO-400 -1 adım 51 mm
Rumkale, Gaziantep f/4.5 1/70 sn. ISO-100 26 mm
Ankor Tapınakları, Kamboçya f/2.8 1/250 sn. ISO-200 -0.7 adım 168 mm
Kız Kalesi, Mersin f/2.8 1/10 sn. ISO-400 -0.3 adım 27 mm
Faruk Akbaş
Mart 2013