Dış mekan manzara çekimlerinde büyük görüntülerden koparak ayrıntılara odaklanmak zordur. Büyük bir manzara anını beklerken bulunduğunuz yere biraz daha dikkatli bakarak doğanın detayını araştırmak ve fotoğraflamak en güzel zaman geçirme yoludur. Renk, doku ve desenlerden oluşan ayrıntı zenginliği ile makro dünyanın etkisi karşısında şaşıracaksınız.
Ayrıntı planlar, göstermek istediğiniz konuyu genelden daha etkili anlatma şansına sahip olabilir. Rüzgar ya da suyun şekil verdiği bir kaya, bütün bir vadinin fotoğrafından daha çarpıcıdır. Aynı şekilde yaşlı bir ağaç dalı, bir orman hakkında çok şey anlatır. Genel mağara fotoğrafında oluşacak büyük karanlık boşluklar yerine içerden bir sarkıt ya da dikit detayı, kompozisyon hakkında merak uyandıran ipuçları verecektir. Üstelik böyle fotoğraflar, kişisel yorumunuzu yansıtmanız açısından genel görüntülere göre daha uygundur. Her şeyi tek kareye sıkıştırmak yerine, konuyu ayrıntılarla anlatabilirsiniz. Yaşadığımız çevrede pek çok detay birbirinden güzel fotoğraf veriyor. Bunun için biraz dikkat yeterli. Kendi içinde bütünlüğü ve kompozisyon zenginliği olan her ayrıntı güçlü bir fotoğraf karesi olacaktır.
Mağaradaki duvar dokusu, ağaç kabukları, kaya yüzeyleri, dikenler, çayır çimen arasındaki örümcek ağları, kayalardaki fosiller, taşın renkli damarları, kar tanesi, dallarda oluşan liken, yaprakların altına gizlenmiş mantarlar; bir de yağış sonrası oluşacak su damlacıklarını düşünün. Özellikle doğru ışıkta gerçeküstü gibidirler.
SU DAMLASI Damla dışbükey mercek gibi çevredeki nesneleri ters olarak gösterecektir. Yakın plan objektif ve merceklerle bu etkiden yararlanabilirsiniz. Su damlası çekerken dikkatli olun; en küçük bir sarsıntıda onu düşürebileceğinizi unutmayın. Yanınızda küçük bir damlalık taşırsanız, yağmuru beklemenize gerek kalmadan kendi damlanızı yaratabilirsiniz. Eczaneden alacağınız gliserin bu iş için idealdir.
MANUEL NETLİK VE TİTREŞİM Netlikte zorluk yaşarsanız manuel ayarı deneyin ve üçayak kullanın. Makine ayağa bağlıyken objektifinizde varsa titreşim engelleme özelliği (IS) ayarını devreden çıkarın. Biliyorsunuz elde çekim yaparken açık olması gereken bu ayar karşı sarsıntı yaratarak görüntülerin bulanık çıkmasını önler. Sabit çekimlerde sarsıntı önleyicinin devrede olmasıyla doğacak tek taraflı titreşim, görüntüde yine netsizliğe yol açacaktır.
MAKRO FLAŞ Ayrıntı çekimleri düşük ışık koşullarında gerçekleştirildiğinde flaş kullanmak kaçınılmazdır. Objektife vidalanan ya da dirseklere tutturulan yuvarlak ve mini flaşlar yakın çekimler için özel olarak üretilmiştir. Flaşınız yoksa küçük el fenerlerini deneyebilirsiniz.
MALZEMELER Yakın plan çekim için gerekli olan en pratik malzeme makro objektiflerdir. Uzatma tüpü, körük, ters çevirme halkası, yakınlaştırıcı filtreler de benzer şekilde işinizi görecektir.
Kartepe, Kocaeli f/8 1/800 sn. ISO-200 -0.7 adım 217 mm
Ağaç dallarındaki buz damlalarından bokeh yapmaya ne dersiniz?
Cavurdöndü, Fethiye f/22 (Paraflaş) 1/250 sn. ISO-200 135 mm
Henüz yumurtalarından çıkmış Alabalık yavruları suyun içinde doku oluşturuyor.
Otlukbeli, Erzincan f/11 1/200 sn. ISO-250 -0.7 adım 38 mm
İlginç oluşumu ile Otlukbeli gölü renkli travertenleri ve maden suyuyla dünya gölleri arasında özel bir yere sahip.
Gökgöl Mağarası, Zonguldak f/8 (El feneri) 1/14 sn. ISO-400 -2 adım 70 mm
Mağaranın içinde çok zor fark ettiğimiz mantarlar 3 ya da 4 santimetre boyunda. Onları doğal duruşlarını bozmadan çekebilmek için uzun süre yerlerde debeleniyoruz.
Fethiye f/19 1/45 sn. ISO-400 -0.5 adım 135 mm
Hint yağı ağacının yaprakları belirgin damarlara sahip. Ters ışık ve koyu renk arka planla bunu vurgulu bir şekilde görmek mümkün.
Faruk Akbaş